سئوالات متداول
موتور بدون جاروبک یا به اصطلاح موتور براشلس زیر مجموعه موتور های dc است. موتور براشلس ها به دلیل داشتن مزایای بیشتر نسبت به موتورهای معمولی در حال استفاده یکی از پر کاربردها هستند. موتور براشلس در درجه اول انرژی مورد نیاز برای اجرای عملیات های گوناگون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد و به دنبال آن راندمان کلی دستگاه افزایش می یابد. از سوی دیگر سیستم هایی دارای باتری کوچک از موتور های براشلس استفاده می کنند تا فشار کمتری به باتری وارد شده و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد.
برای انتخاب صحیح توان الکتروموتور نیاز به انجام یک سری محاسبات است. مثلا شما باید بدانید به موتور الکتریکی با چه توانی نیاز دارید، سرعت و گشتاور مورد نیاز شما چقدر است، آیا برای کار خود نیاز به کنترل موقعیت، سرعت یا گشتاور دارید یا خیر؟ این موتور قرار است در چه شرایط محیطی کار کند؟ اینها مواردی هستند که باید قبل از خرید به آنها پاسخ دهید
در موتورهای برقی شیب پیمایی باعث کاهش یا افزایش قدرت و سرعت می شود این در حالی است که اگر فردی موتور سیکلت برقی را انتخاب کرده و از حد مجاز درجه شیب که در جزئیات محصولات درج گردیده استفاده کند باعث کاهش راندمان در موتور سیکلت برقی می شود و حتی در برخی موارد باعث افت ولتاژ باتری نیز می گردد. در این مورد حتی به وزن راکب موتور سیکلت نیز تاثیر گذار خواهد بود.

اصلی ترین موارد که باعث ضعيف و کوتاه شدن عمر باتری می شود به شرح ذیل است: باتری بطور کامل تخلیه نشود. بهترین حالت زمانی می باشد که از ۴۰% ظرفیت باتری استفاده شده است سپس باتری شارژ شود. از شارژر استاندارد همراه موتور برقی استفاده شود و در صورت استفاده از شارژر های دیگر جریان شارژ بیش از 2-3 آمپر نباشد.

قرار دادن باتری در مجاورت گرمای زیاد .

سولفاته شدن سر باتری ها.

درست عمل نکردن شارژ باتری ها.

نگهداری باتری در شرايط بدون شارژ برای مدت طولانی.

  • در مواقعی که قصد استفاده نکردن از موتور برقی خود بیش از یک هفته را دارید حتما موتور برقی به شارژر استاندارد خود متصل باشد.
  • هر ماه یک بار پست باتری ها چک شود و از وضعیت سولفاته شدن آن اطمینان حاصل گردد.
  • هیچگاه دو قطب باتری با یکدیگر اتصال ندهيد.
  • هر زمان باتری ها شستشو شد حتما قطب های باتری خشک شوند.
  • اتصالات موتور برقی را چک کنید و در صورت شل بودن سفت و محکم شوند.
  • از روشن کردن چراغ های موتور برقی در زمان های بی مورد (عدم حرکت موتور برقی) جلوگیری شود.

با توجه به اینکه این نوع انژکتورها بر روی موتورسیکلت های مختلفی بسته می شود ، هر شرکت سازنده موتورسیکلت مناسب ترین انژکتور را بر روی موتورسیکلت خود انتخاب می نماید . ولی به این نکته باید توجه نمود که مناسب ترین انژکتورها ، انژکتور اتوماتیک بوده و سیستمی که به وسیله ی دست کنترل می گردد تفاوت چندانی با کاربراتور ندارد.

سیستم EFA (انژکتور) یک سیتم سوخت رسانی پیشرفته می باشد که می توان در موتورسیکلت ها و اسکوترها به جای کاربراتور استفاده نمود  که در صورت استفاده از این سیستم ، موتورسیکلت ها ارتقا یافته در نتیجه تاثیرات مخرب محیطی (آلایندگی) کمتر می شود .

در سیستم های مجهز  به EFI با توجه به شرایط های مختلف جاده ای  ، محیطی ، زمان احتراق صحیح و میزان سوخت را به میزان لازم به محفظه احتراق می رساند و این اقدام باعث کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در آن می شود .

موتورسیکلت های انژکتوری (EFI) ،نسبت به موتورسیکلت های کاربراتور نرم تر ،دارای قدرت بیشتر و کارآمدتر می باشند . از معایب انجین های کاربراتور تعمیر و نگهداری زیاد ، تنظیم مرتب ، شتشو  و نیاز به سوخت بالا که باعث آلودگی هوا هستند را می توان اشاره نمود ، در صورتی که انجین های انژکتور از این امر مبرا می باشند . از مزیت های انژکتور کاهش خام سوزی و تولید گاز های خطرناک ، دارای راندمان  وشتاب بالا ، کاهش در مصرف سوخت و داری قابلیت استارت بهتر در هوای سرد می باشد

تفاوت انجین موتور سیکلت ها در حجم سیلندر آن ها است که قدرت آن ها را با یکدیگر متمایز می کند، و بر اساس حجم انجین ها طبقه بندی می شوند و نمی توان گفت که کدامیک از موتورها (انجین) بهتر از دیگری است و این شرایط در زمان استفاده مشخص می شود که متناسب با آن باید موتوری مناسب تهیه کرد

در این نوع انجینها که دامنه وسیعتری از موتور سیکلت ها را در بر می گیرد و بیشتر از این مدل موتور سیکلت در مسیرهای شهری و حتی جاده های خاکی استفاده می کنند.

در بیشتر موتور سیکلت ها از این نوع حجم استفاده می شود این نوع انجین شتاب ، سرعت و همچنین مصرف سوخت قابل قبول و متوسطی دارد و باید اشاره کرد چون شتاب و سرعت بالایی ندارند با کاربری برون شهری کمتر به کار رفته می شود.

این نوع موتورها حجم آن ها بین 175 و 200 سی سی تغییر می کند و عمدتا در موتورهای بیابانی یا همان موتورهای enduro استفاده می شود.

این مدل انجین ها نیز حجم آن ها از 250 تا 300 سی سی تغییر می کند و می توان گفت که اغلب شرکت های موتور سیکلت سازی موتوری در این مدل تولید کرده اند. این نوع انجین ها تقریبا در تمامی موتور سیکلت ها با کاربری بیابانی ، شهری ، مسابقه و enduro کاربرد دارد.

این نوع موتور در واقع از پرقدرت ترین موتور سیکلت ها می باشد سرعت و شتاب بالا و مصرف سوخت تقریبا مناسب از مزیت های این نوع موتورها می باشد و این انجین نیز تقریبا در تمام موتور سیکلت ها کاربرد دارد و در موتور های sport نیز بکار می رود.

این نوع انجین در واقع معرف یک انجین پر قدرت است در این مدل مصرف سوخت اهمیت زیادی ندارد و از این مدل در موتور سیکلت های خیابانی و همچنین موتور سیکلت های مسابقه ای بکار می برد.

این نوع انجین ها معمولا در موتور سیکلتهای شهری و برون شهری یا همان توریستی استفاده می شود

بهتر است محصولی که قصد خرید آن را دارید در سطح جهان و بازار ایران خوش نام باشد. البته این امر به تنهایی مهر تایید بر کیفیت کامل آن محصول نیست. کولر گازی انتخاب شده باید دارای خدمات پس از فروش پاسخگو و ترجیحاً شبانه‌روزی باشد. همچنین قیمت کالا با کیفیت کالا باید همخوانی لازم را داشته باشد. هنگام خرید توجه به این نکته که محصول مورد نظر ما چه میزان در به روز رسانی طرح و مدل وسیستم های جدید و کم مصرف موفق بوده است نیز لازم است.

خریداران ابتدا به قیمت کولرهای گازی توجه می‌کنند و سپس به میزان مصرف انرژی، اما گاهی به علت کمبود بودجه راضی به خرید محصول با درجه مصرف انرژی B  نیز می شوند.

محصولات کولرگازی با رده‌ی کیفی A+ ( آ پلاس) و یا A++ ( آ توپلاس) در بازار وجود دارند و همگی به طور میانگین ۴۰ درصد صرفه جویی  انرژی دارند.

بعضی از کولرهای گازی  رده‌ی کیفی A++ با ۶۰ درصد ذخیره انرژی هستند .

یکی از رایج ترین انواع کولرهای گازی نوع اسپلیت بوده، اسپلیت  به معنای دو تکه است و در کولرگازی به معنی کولر با سیستم دوتکه می باشد که واحد یا تکه داخلی همان پانل بوده و تکه یا واحد خارجی همان کندانسور است.واحد داخلی و خارجی کولرگازی اسپلیت توسط یک جفت لوله مسی عایق شده به همراه کابل ارتباطی به هم وصل می شوند

۱. پنجره ای ۲. پرتابل ۳. اسپلیت ها ( کولرگازی اسپلیت دیواری  –  کولرگازی اسپلیت سقفی یا داکت اسپلیت –  کولرگازی اسپلیت ایستاده یا فروشگاهی )

۱. اسپلیت دیواری ۲.اسپلیت سقفی کانالی ۳. اسپلیت سقفی کاستی ۴.اسپلیت سقفی زمینی (زیر سقفی) ۵. اسپلیت ایستاده

کولر پنجره ای یک تکه بوده و تمام اجزای تشکیل دهنده آن در یک قاب کنار هم قرار گرفته و به طور کلی اواپراتور و کندانسور و کمپرسور در یک مجموعه قرار دارند و محل نصب این کولرهای یک تکه پشت پنجره می باشد

کولر پرتابل یا به اصلاح کولرهای قابل حمل مانند مدل پنجره ای یک تکه بوده و تمام قطعات در یک قاب قرار داشته و زیر دستگاه چرخ برای حرکت وجود دارد.پشت کولر پرتابل یک لوله خرطومی از جنس پلاستیکی وجود دارد به قطر حدودا ۱۵ سانتی متر که گرمای موتور را به بیرون هدایت می کند

از ظرفیت ۹۰۰۰، ۱۲۰۰۰، ۱۸۰۰۰، ۲۴۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و ۳۶۰۰۰ بی تی یو در نوع فقط سرمایش یا سردوگرم و این مدل به ریموت کنترل دستی مجهز هستند

معمولا در دو ظرفیت اصلی ۱۸۰۰۰ و ۲۴۰۰۰ بی تی یو اما برخی شرکت ها ممکن در ظرفیت ۱۲۰۰۰ هم تولید کنند. این کولرها می توانند فقط سرد یا سردوگرم بوده و بعضا به ریموت کنترل دستی مجهز  میباشند

به طور رایج در ظرفیت ۹۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ بی تی یو اما ممکن ۷۰۰۰ یا ۱۴۰۰۰ نیز تولید شود و به صورت فقط سرد و یا سردوگرم هستند و ریموت کنترل دستی دارند

سه نوع منطقه آب و هوایی وجود دارد : ۱.سردسیر ۲. معتدل (تی وان) ۳. گرمسیر (تی تری).بیشتر کولرها نوع T1 هستند و مناطق معتدل را پوشش داده مانند نیمه شمالی ایران و شهر تهران یا کرج. این کولرها تا دمای حداکثر ۴۳ درجه سانتی گراد و جدیدا بعضی سازنده ها تا دمای ۴۶ درجه سانتی گراد  کارکرد دارند.

تروپیکال  به معنی حاره ای یا استوایی بوده و شهرهایی مناطق گرمسیری استفاده کننده کولرهای حاره ای هستند

بله می تواند در تهران یا شهرهای نیمه شمالی هم کولر تروپیکال نصب کرد اما ضرورت ندارد اما برخی سازنده های کولر کلا کولر حاره ای دارند و یک نوع تولید یا وارد می کنند

شارژ گاز برای کولرهای پنجره ای و پرتابل تا زمانی دستگاه خنک کنندگی خوبی دارد نیاز نیست چرا که دارای یک سیکل بسته هستند اما کلیه اسپلیت ها به دلیل استفاده از اتصالات برنجی در قسمت اتصال لوله مسی به دستگاه امکان خارج شدن تدریجی گاز وجود دارد لذا توصیه می شود سالی یکبار فشار آن توسط سرویسکار تنظیم شود.در مورد سرویس شستشو کلیه کولرها سالی یکبار نیاز دارند و باید کویل های اواپراتور و کندانسور با مواد خاص شوینده شسته شود و فیتلر ها نیز تمیز شود

فیلتر های اولیه که ابعادی بزرگ و توری شکل به رنگ معمولا مشکی هستند در محیط های خانگی ماهی یکبار و محیط های ادای و فروشگاه ها هر دو هفته یکبار شسته شده و پس از خشک کردن در محل خود قرار داده شوند. فقط با آب خالی بشویید و حتما انجام دهید.

باعث شده بعد از یکسال اواپراتور بوی بد بگیرد و درون پانل گردو غبار و رطوبت تشکیل لجن دهد که سرویس کامل را به جلو می اندازد و مصرف برق بالا رفته و پرتاب باد کم می شود

۱.پیستونی : در ظرفیت ۱۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی یو، راندمان پایین و سروصدای بالا به همراه مصرف برق بالا. تقریبا تولید کمپرسور پیستونی در کولرگازی از رده خارج شده است.۲.روتاری : از ظرفیت ۷۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ بی تی یو، راندمان بالاتر و صدای کمتر و مناسب برای کولرهای ۷۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ بی تی یو

زمانی که خانه ای جدید خریداری می کنید از مالک قبلی بپرسید لوله کشی اسپلیت ها توسط چه کسی  انجام شده تا بتوانید اندازه یا سایز لوله مسی و همچنین تعداد رشته کابل برق را از آن شخص بپرسید.یا از فروشنده بخواهید بازدید کند و کولرمناسب با لوله کشی و برقکاری انجام شده را بدهد

کابل برق اصلی یا برق تغدیه در اصل کابلی است که اتصال کولرگازی را به شبکه برق شهر و کنتور برق وصل می کند و در بعضی مدل ها این کابل از سمت پانل داخلی و در بعضی مدل ها از سمت کندانسور(کمپرسور) اجرا می شود.کابل برق تغذیه ۲ رشته و معمولا نمره ۲.۵ یا بیشتر بسته به متراژ و ظرفیت دستگاه است و اگر ارت در ساختمان باشد این کابل ۳ رشته است.

بله، بسته به ظرفیت و مدل کولر باید فیوز مینیاتوری مناسب با توجه به آمپر دستگاه نصب کرد و اگر در فضای بیرون مانند بالکن این کار انجام می دهید از قاب محافظ برای فیوز استفاده کنید.

بله، اگر محافظ برق درست انتخاب شود بهتر است و توصیه شده سر راه کولر نصب شود و حتی دیگر به فیوز مینیاتوری نیازی نیست. برای انتخاب بهتر محافظ برق به موارد زیر توجه کنید:محافظ به ولتمتر دیجیتال مجهز بوده که ولتاژ برق را نشان دهد، محافظ دارای کلید قطع و وصل دستی باشد، محافظ دارای زمان تاخیری باشد، محافظ کولر باید تا ۳۰ آمپر جریان کار کند. محافظ حتما دارای ترمینال ورودی و خروجی برای اتصال کابل برق باشد و اینکه محافظ های دوشاخه ای اصولی و مناسب نیستند.

اسپلیت های ۹۰۰۰ و ۱۲۰۰۰ بی تی یو را می توان تا حداکثر ۱۵ متر لوله کشی کرد که از این مقدار می توان ۷ متر در ارتفاع معادل دو طبقه عمودی کار کرد.اسپلیت های ۱۸۰۰۰ بی تی یو حداکثر ۱۵ متر و ۷ متر از این مقدار در حالت عمودی، البته برخی مارک ها ۱۸۰۰۰ شان تا ۳۰ متر طول لوله کشی و تا ۱۵ متر در ارتفاع قابلیت دارند

بعضی مشتریان دوست ندارند آب تخلیه شده از کولرگازی (درین) را به صورت دستی خالی کنند و یک ظرف زیر دستگاه بزارند و با نصب یک پمپ درین کولرگازی زیر دستگاه این کار را به صورت خودکار به پمپ محول می کنند.پمپ ها ظاهری زیبا و ابعادی کوچک دارند که می توانند به راحتی آب کولر را به بیرون یا سرویس اتوماتیک تخلیه کنند و کم صدا هستند.

بله ساختمان های نوساز و یا با عمر کمتر از ۱۵ سال عمدتا دارای کنتور برق جدید و دیجیتال با آمپر ۲۵ یا ۳۲ هستند که اصلا مشکلی برای نصب ۱ الی ۴ دستگاه کولرگازی ندارند.